Globale steg 1906–1925
Det fredadstormende selskapets astronomiske globale takeoff ble brått avbrutt av den første verdenskrig. Etter krigen måtte Bosch forandre seg og fremme innovasjoner for å takle følgene.
Krysse dammen - lansering i USA
Det hele begynte med en annonse for magneto-tenningssystemer i amerikanske aviser. Dette genererte bestillinger for en million dollar for Bosch i 1906 og doblet salget i løpet av ett år. Forretningsdriften i USA gjorde så stor suksess at Bosch i 1912 startet produksjon av kjerneproduktet i en egen fabrikk i Springfield, Massachusetts.
88 prosent - resultat av globalisering
I tillegg til USA begynte Bosch å se på andre markeder rundt om i verden. Nettverket med representanter for Bosch dekket nå alle kontinenter, med salgskontorer i Sør-Afrika fra 1906, Australia fra 1907, Argentina fra 1908, Kina fra 1909 og Japan fra 1911. I 1913 utgjorde drift utenfor Tyskland 88 prosent av selskapets salg.
Nye produkter - lys, generatorer og startere
Da biler ble hverdagsgjenstander og høyere hastigheter medførte behov for bedre sikkerhet, lanserte Bosch passende produkter i 1913 og 1914. I tillegg til “Bosch light” — et elektrisk lyssystem som består av frontlys, en generator, regulator og batteri for å gjøre kjøring på kveldstid tryggere, ga starteren større pålitelighet.
Katastrofen - den første verdenskrig
Da første verdenskrig brøt ut i 1914 forsvant alle utenlandske markeder over natten, forskning og utvikling ble avbrutt og produksjonen skiftet til våpen. I stedet for magneto-tenninger, begynte Bosch å produsere granatdetonatorer. Rundt halvparten av arbeidsstyrken ble innkalt til militærtjeneste og kvinnene overtok arbeidet deres. Av disse vernepliktige mennene, var det 453 medarbeidere som aldri kom hjem fra krigen.
Bosch-logo
Det nye varemerket i hele verden
Salgskontorer og varemerker ble beslaglagt under første verdenskrig. Imidlertid fortsatte det oppkjøpte Bosch-selskapet i USA å bruke velkjente Bosch-varemerker for annonsering. For å unngå forvirring designet sjefsinnovatøren Gottlob Honold raskt et nytt varemerke med anker i en sirkel i 1918. Dette er fremdeles knyttet til Bosch den dag i dag.
Bilde: skisse av den nye logoen (1918)
Ny begynnelse - mot all motstand
På slutten av krigen i 1917 stod det omdøpte aksjeselskapet med nytt navn, Robert Bosch AG, overfor enorme utfordringer. Returen til det globale markedet ble hemmet av økt konkurranse og patentene hadde blitt trukket tilbake. Men det var ikke et alternativ å gi opp. Gamle kontakter ble oppfrisket og nye markeder ble åpnet. Samtidig fokuserte selskapet på en kjernekunnskap - innovasjon.
Nye bilfunksjoner - vindusviskere og horn
Aktivitetene som ble avbrutt av krigen, ble nå gjenopptatt. Sikkerhet i mye tettere trafikk ble drivkraften for forskere og utviklere hos Bosch. Motorsykkel- og sykkellys, Bosch-hornet, vindusviskere og batteridrevet tenning ble lagt til i produktporteføljen i 1926.
Bosch Car Service
Standardisert kundeservice overalt
Et nettverk av uavhengige reparasjons- og monteringsverksteder som følger den samme standarden var ikke et nytt konsept. Dette eksisterte allerede i USA før krigen. I 1921 grunnla Bosch sine “Bosch Car Service”-verksteder utenfor Tyskland. Dette var så populært at det allerede var 2750 verksteder i 70 land innen 1930. Disse verkstedene bidro til å spre Bosch-navnet i hele verden.
Bilde: Bosch servicelykten ble verkstedets kjennetegn.
Non-stop transportbånd - samlebåndsproduksjon
Det ble stadig tydeligere at konkurrentene kunne matche kvaliteten til Bosch, samtidig som de produserte raskere og billigere. En årsak til dette var samlebånd, som Bosch også begynte å introdusere trinnvis fra 1925. Mens det tidligere hadde tatt 50 dager å produsere et komplett magneto tenningssystem, reduserte samlebåndsproduksjonen dette til bare fem dager.