Globalisering siden 1990
Jernteppet falt, Asia ga nye markeder og programvare åpnet nye muligheter for Bosch. De siste tre tiårene hadde medført raske økonomiske endringer, som selskapet måtte håndtere.
Kollapsen av Warszawapakten og åpning av Øst-Europa
Fallet av jernteppet innledet en ny tidsalder for Bosch. Innen 1994 hadde vi egne selskaper i 13 tidligere østblokkland. Bosch åpnet produksjonsfasiliteter i Jihlava og České Budějovice i Tsjekia, Wrocław i Polen, Miskolc og Hatvan i Ungarn, og Engels og Samara i den russiske føderasjonen. Andelen av salg generert utenfor Tyskland steg fra 51 prosent i 1990 til rundt 72 prosent i 2000.
Gripe muligheter - nye blikk på Asia
I India, Japan og landene i Sørøst-Asia har Bosch enten lang tilstedeværelse eller har vært opptatt med å få fotfeste i nye markeder. Men det var den gradvise åpningen av det kinesiske markedet som var av den største strategiske interessen. Fram til 1994 hadde den eneste tilstedeværelsen til Bosch i Kina vært i form av lisenser og et representantkontor i Beijing, etablert i 1989. Etter det kunne Bosch også få fotfeste som en regional produsent i dette markedet.
Mikromekaniske sensorer
Miniovervåkingsenheter
Bosch utviklet mikromekaniske sensorer for bruk i biler på 1990-tallet. De fungerer som sensororganer for måling av akselerasjon, rotasjon, trykk og lyd. De sender informasjon til elektroniske styreenheter og gir dem beskjed om nøyaktig når de for eksempel skal utløse en airbag under en ulykke. I 2005 startet Bosch også produksjon av sensorer for forbrukerelektronikk, som smarttelefoner og spillkonsoller. De minste MEMS er bare 1,5 millimeter brede. Et forskningsteam hos Bosch oppfant "plasma-etsing"-prosessen for produksjon av disse miniatyrdelene. Bosch har produsert rundt 15 milliarder MEMS siden 1995 og er nå markedsledende med produksjon av rundt 4 millioner enheter hver dag.
Bilde: En midd på en mikromekanisk sensor (MEMS) for å vise størrelsen (1995)
Fra ESP til ACC — tettere fokus på innovasjoner
ESP® elektronisk stabilitetsprogram som ble lansert i 1995 var en teknologisk milepæl. Det forhindrer at kjøretøyene sklir. Det samme året avdekket Bosch sitt TravelPilot navigasjonssystem med ruteveiledning og talehjelp. I 1997 reduserte Common Rail høyttrykks dieselinnsprøytningssystemet drivstofforbruket. Det samme gjorde DI Motronic direkte innsprøytning av bensin i 2000, mens førerassistansesystemer som adaptiv cruise control og nattsyn forbedret sikkerheten.
Selskapet gjennom endringer - nye forretningsområder
Etter salget av telekommunikasjonsseksjonen, anskaffet Bosch industriteknologispesialisten Mannesmann Rexroth i 2001. Dette styrket industriteknologiseksjonen og balanserte selskapets struktur. De resterende delene av telekommunikasjonsseksjonen dannet sikkerhetssystemavdelingen. Bosch utvidet termoteknologiseksjonen med oppkjøpet av Buderus AG i 2003. Bosch forlot andre nye fagområder, som solenergiavdelingen de hadde startet i 2008.8.
Smart skruing, sykling, kjøling og styring
Med IXO elektrisk skrutrekker, som overraskende raskt ble det bestselgende elektroverktøyet i verden, etablerte Bosch et nytt forretningsområde i 2003 for små, lette enheter med litiumion-batterier. Helt nye felt oppstod også, som elsykkelen i 2011. Samtidig utvidet Bosch sine tradisjonelle aktiviteter, for eksempel med oppkjøp av tidligere joint venture-selskaper som ZF Lenksysteme og Bosch und Siemens Hausgeräte – som dannet det kritiske grunnlaget for fremtidige scenarioer som nettaktiverte husholdningsapparater og selvkjørende kjøretøyer.
Automatisert kjøring
Som ved et trylleslag
Automatisert kjøring er ikke lenger begrenset til science fiction. Bosch forsker, utvikler og tester denne teknologien i laboratorier og på den tyske autobahn og motorveier i California. Bosch lanserte en distanseradar så tidlig som 2000. Den neste generasjonen systemene var så i stand til å automatisk bremse en bil slik at den stoppet og akselerere den igjen i køtrafikk. Når sensorteknologien og programvaren utvikles videre, vil det gradvis også bli mulig med automatisert kjøring på motorveier og på sikt også i bytrafikken.
Bilde: Testkjøretøy for automatisert kjøring med et roterende 360 graders høyhastighetskamera (2015)
Nytt territorium: Internet of Things og kunstig intelligens
Internet of Things og tjenester åpner mange nye forretningsområder for Bosch. I tillegg til tradisjonelle produkter, inkluderer dette også programvare, nye Internett-baserte forretningsmodeller og datavern. Selskapet har satt seg mål om å kombinere disse fire feltene på lang sikt. Dette dekker alt fra automatisert kjøring til smarthjem og automatisk kommunikasjon mellom fabrikkmaskineri.